Oto przykłady gier i zabaw dla dzieci w wieku 2 - 6 lat na RUCH RĘKI.
Dziecko jest świetnym naśladowcą i bystrym obserwatorem.
Samo z siebie chętnie powtarza wielokrotnie to, co je interesuje ,a poprzez obserwację i próby najłatwiej uczy się.
Na samym początku stawiaj przed dzieckiem zadania, oczywiście na miarę jego możliwości.
Jeśli dziecko zaczyna z łatwością wykonywać ćwiczenia, to znak, że jest gotowe do trudniejszych.
Jeśli natomiast odmawia wykonania, to prawdopodobnie jest dla niego za trudne, wtedy należy wycofać się i zaproponować inne.
Najbardziej wartościowe są stymulujące zabawki, które rozwijają jakieś umiejętności.
1. LITERKOWE PRZEWLEKANKI
Pomagają dziecku w uczeniu się, zapamiętywaniu kształtów, rozwijają sprawność manualną, ćwiczą rękę i kształtują wyobraźnię.
Jak zrobić?
Zbierz kilka pudełek, powycinaj z nich dość duże kształty liter, a następnie zrób dziurki dziurkaczem, tak, aby otwory znajdowały się "na trasie" litery i służyły do przeplatania.
Jeśli nie mamy w domu sznurka, pomocna może być zwykła sznurówka.
Zabawa jest prosta a sprzyja zapamiętywaniu kształtu liter. Podobnie można postąpić z cyferkami.
Marka LiLaLu Design zajmuje się projektowaniem i tworzeniem rzeczy z drewna i filcu dla dzieci.
Stworzyła niesamowite drzwiczki, które nie tylko są ozdobą domu,ale dziecko w każdej chwili może na nich przeplatać różne własne wzory.
Oczywiście sznureczki można w każdej chwili wyjąć.
Przeplatanki rozwijają sprawność manualną i przygotowują do samodzielnego zawiązywania butów.
Do zabawy dobrze jest użyć różnych sznurowadeł, jednocześnie długich i krótkich jak i w różnych grubościach czy kolorach.
Służy to inteligencji ruchowo-wizualno-przestrzennej.
Drzwiczki służące także do przeplatania to świetna propozycja także na spędzanie wspólne czasu.
2. ZABAWA Z LITERAMI
Można zaproponować dziecku :
- wyklejenie kształtu litery za pomocą plasteliny
- wodzenie palcem po kształcie litery
- połączenie kropek w danym kształcie
- pomalowanie litery farbkami do malowania palcami
Podobnie postępujemy z cyferkami. Podczas wodzenia palcem wyraźnie wymawiamy "To jest literka ...", w ten sposób dziecko jednocześnie zapamiętuje nazwę i kształt.
Służy to inteligencji wizualno-przestrzenno-ruchowej.
Jak zrobić?
Wykonajcie wspólnie z dzieckiem dużą literę, na przykład rysując na kartce a potem wycinając ją.
Jeśli nie mamy pomysłu czy czasu na wykonywanie samodzielnie literek, dostępne są literki na przykład drewniane, które można bez problemu pomalować w dowolny sposób w LiLaLu Design.
Oczywiście drewnianymi literkami można bawić się układając je w słowa.
Dzięki takim ćwiczeniom tworzy się w pamięci wzorzec, który ułatwi w przyszłości pisanie, a stanowić mogą ozdobę pokoiku dziecka.
3. MAKARONOWY NASZYJNIK
Jakże prosta zabawa a często zapomniana.
Dla małych dzieci makaron jest nie tylko do jedzenia. Można go spokojnie używać w celu rozwinięcia umiejętności nawlekania drobnych przedmiotów na nitkę.
Jak zrobić?
Rozłożyć trochę makaronu typu rurki na stole, dać dziecku sznurowadło zawiązane na końcu.
Najpierw pokazać jak nawlec,a potem zachęcić do samodzielnej zabawy.
Nawlekanie drobnych elementów na nitkę czy sznurek rozwija motoryczne umiejętności palców.
4. ZABAWA W KSZTAŁTY - PUZZLE, MOZAIKI
Gdy dziecko ma już 2,5 roku można wprowadzać do zabaw puzzle z uchwytami o różnych kształtach, najlepiej geometrycznych : trójkąty, kwadraty, koła.
Litery w alfabecie składają się z linii prostych, kół i krzywych.
Gdy dziecko będzie potrafiło je rozpoznawać, będzie łatwo mu zapamiętywać a potem łatwiej pisać.
Jak zrobić?
Wytnij z papieru geometryczne kształty, koło, kwadrat, trójkąt.
Pomalujcie to wspólnie. Jeśli dziecko jest już gotowe do używania nożyczek można wyciąć wzdłuż linii. Także pokolorowane kształty można pociąć i próbować ułożyć z nich z powrotem obrazek.
Dobrze jest na początek bazować na dużych literach, wtedy dziecku będzie o wiele łatwiej jak, ponieważ malowanie dużymi ruchami ręki jest o wiele łatwiejsze. Kiedy dziecko będzie już gotowe można przejść do mniejszych rozmiarów.
Drewniane puzzle do samodzielnego pomalowania o geometrycznych kształtach dostępne są TUTAJ
5. POPISY "AKROBATYCZNE"
W ćwiczeniach dotyczących ręki nie zapominajmy także o ruchu całego ciała.
Zachęcajmy dziecko, aby starało się utrzymywać równowagę przenosząc różne przedmioty po całym domu. Dziecko może przenosić je w rączce, lub z książką na głowie (jeśli jest na to gotowe).
Takie zabawy świetnie uczą utrzymywać równowagę i właściwa postawę, kształtują koordynację wzrokowo-ruchową, wzmacniają pewność siebie i wpływają na postawę ciała i harmonię ruchów.
Jak zrobić?
Połóż drewnianą deskę na ścieżce czy chodniku, albo ułóż z kartek A4 prostą linię. Powinna mieć około 25 cm szerokości i 2 m długości.
Bawcie się w chodzenie po tym. W kolejnym poziomie trudności można użyć do tego celu rozłożonej liny.
Zatem jak bawić się z dzieckiem,aby rozwijało się?
Obserwujmy dziecko i pozwólmy mu na samodzielność.
Nie denerwujmy się, gdy dziecko czegoś nie umie, szanujmy jego słabości.
Proponujmy, nie zmuszajmy!
Wykorzystujmy naturalne okazje do uczenia się.
Stosujmy zasadę stopniowania trudności.
Powtarzajmy zabawy.
Bawmy się Razem z dzieckiem.
Do rozwojowej zabawy szczególnie polecane są kreatywne zabawki:
- drewniane klocki (prostokątne, trójkątne, wygięte, ukośne) z których dziecko może budować- proste instrumenty muzyczne, takie jak dzwonki czy bębenek
- zabawki, które można rozbierać na części
- mozaiki do układania
- przybijanki "młotkiem i gwoździkami"
- domek dla lalek
- "gniotki" co ćwiczeń dłoni
- szkło powiększające
- latarka
-sznurek
Ale czasem mała konewka, szczotka, ściereczka, gąbka i kosz mogą okazać się najlepszą zabawą.
Pamiętajmy także, że wspólne zabawy rodzic -dziecko są najlepsze ze względu na wspólną bliskość i poczucie bezpieczeństwa.
Produkty są polskiej marki LiLaLu Design
Żródło:
Colin Rose & Gordon Dryden "Zabawy Fundamentalne"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz