poniedziałek, 4 grudnia 2017

Kreatywne MEMORY - STWÓRZ OSOBISTĄ ZABAWKĘ!




Dziecko jest kapitalnym naśladowcą, a przy tym Twórcą, wystarczy dać mu Wspólny czas i wolną rękę. Najlepiej sprawdzają się najprostsze zabawki - znaleziony patyk na spacerze może być świetnym pistoletem,a np. z zakrętek od butelek można zrobić pływający statek do zabawy w kąpieli.

Najbardziej wartościowe są stymulujące zabawki, które rozwijają jakieś umiejętności.

KREATYWNE MEMORY

Oto kolejna niesamowita rzecz od LiLaLu - Personalizowane MEMORY z rysunkami dziecka.
Przy okazji jest to niepowtarzalny pomysł na prezent! Posłuży do zabawy,ale także jako pamiątka.


Gra składa się z 12 par identycznych rysunków, oczywiście narysowanych na kartce przez dziecko.
Rysunki są przeniesione na MEMO. Na rewersie umieścić można dziecięcy podpis lub np. imię i datę.
Wielkość elementów 5 x 5 cm.
Memory z rysunkami Twojego dziecka to świetna pamiątka na całe życie, przy okazji uczy spostrzegawczości, zapamiętywania, nazewnictwa, a do każdego rysunku można stworzyć swoją własną historyjkę.



Oczywiście stworzone obrazki można wykorzystać na różnorodny sposób:
- naniesione mogą zostać na ozdobną bombkę choinkową, będzie przy okazji kapitalną pamiątką
- można stworzyć notes / kalendarz/ pamiętnik / album z rysunkiem dziecka - nawet podpisem (imieniem lub dowolnym cytatem)
- stworzyć breloczek czy podkładkę z rysunkiem, które będą niepowtarzalne i indywidualne.







Taki prezent nie tylko posłuży,ale sprawi radość i zostanie na pamiątkę na całe życie.

Marka LiLaLu Design zajmuje się projektowaniem i tworzeniem użytkowych rzeczy z drewna i filcu - do domu i dla dzieci. 
Znajdziecie ją w Ecoshop, a także na Pakamera.pl
Przedstawiamy także INNE PRZYKŁADY ZABAW dla dzieci w wieku 2 - 6 lat na RUCH RĘKI.
1. Zabawy manipulacyjne z materiałem sypkim i przekształcalnym, to kolejny etap po zabawach paluszkowych i są wstępem do nauki pisania - dziecko chwytając i podnosząc przedmioty ćwiczy sprawność manualną, chwytanie pod kontrolą wzroku. Dziecko rozwija tę zdolność już od 1 r.ż. I wciąż ją doskonali. 
Świetnie sprawdza się to co mamy w naszej kuchni: kasza, fasola, groch ryż,itp. Można przekładać je do do różnych pojemniczków, układać od najmniejszego do największego, tworzyć coś z rozsypanych produktów.
Dziecko może spróbować ułożyć (samodzielnie lub naśladując nas) jakiś napis z grochu czy fasoli, cyfrę lub figurę geometryczną. Jest to ciekawa zabawa, a produkty mamy wszyscy tak na prawdę pod ręką. Do prac manualnych warto wprowadzić także dodatkowo Dmuchańce - zdmuchiwanie tego, co stworzyliśmy, jednak uwaga- ciężko potem posprzątać rozsypaną kaszę po całym pokoju. Można zatem układać nasze twory na kartonowej powierzchni, wystarczy wieczko od pudełka :)
Praca palców połączona z dmuchaniem to świetny trening dla naszej pociechy. 
Dla osób obawiających się bałaganu - można kupić piórka ozdobne i dać dziecku do dmuchania,aby fruwały, albo podrzeć (oczywiście razem z dzieckiem) gazetę i rozdmuchać. 
"Kopciuszek" to sortowanie pomieszanego materiału sypkiego np. fasoli i grochu, soczewicy - do przygotowanej tacki  - ćwiczenie drobnych ruchów - chwytania ręki pod kontrolą wzroku, wprawka do chwytu pęsetkowego - niezbędnego przy pisaniu. Odmianą zabawy mogą być wszelakie przesypywanie i odmierzanie, napełnianie pojemników dostępnymi materiałami za pomocą kubków, garnuszków, lejków, łyżek drewnianych.

2. PLASTELINKI - MODELINKI

Przygotuj plastelinę, modelinę, ciastolinę, masę solną czy ciasto na pierogi...cokolwiek plastycznego, deskę do krojenia, wałek, nożyk plastikowy, foremki.
Zaczynamy od wałkowania, potem zachęcamy,aby dziecko wycinało lub wykrawało różne kształty za pomocą foremek. Gdy już różne formy zostaną wycięte, poprośmy o ułożenie z nich wzorów.
Pokażmy dziecku w jaki sposób wykonać różne kształty, niech nas naśladuje, można utoczyć kuleczkę, wałeczek, wyciąć kwadrat, prostokąt czy trójkąt. Poprowadź ręce dziecka - zróbcie to wspólnie. 
Zabawa ta doskonale rozwija koordynację wzrokowo-ruchową i przygotowuje do pisania poprzez układanie sekwencji znaków i kształtów. 

3. LITERKOWE PRZEWLEKANKI

Kiedyś już pisaliśmy o nich...przewlekanie, nawlekanie, przekładanie, czyli praca opuszkami palców to najlepiej stymulująca zabawa, ponieważ praca opuszkami palców wspomaga mowę i koncentrację. 
Poza tym pomagają dziecku w uczeniu się, zapamiętywaniu kształtów, rozwijają sprawność manualną, ćwiczą rękę i kształtują wyobraźnię. 

Przeplatanka DIY:

Wystarczy opakowanie po butach, ogólnie kawałek kartonu: powycinać z nich dość duże kształty liter, a następnie zrób dziurki dziurkaczem, tak, aby otwory znajdowały się "na trasie" litery i służyły do przeplatania.Jeśli nie mamy w domu sznurka, pomocna może być zwykła sznurówka.
Zabawa jest prosta a sprzyja zapamiętywaniu kształtów. Wycięta forma może mieć dowolny kształt -domu, cyfry, litery,...itd.Przeplatanki rozwijają sprawność manualną i przygotowują do samodzielnego zawiązywania butów. Do zabawy dobrze jest użyć różnych sznurowadeł, jednocześnie długich i krótkich jak i w różnych grubościach czy kolorach. Służy to inteligencji ruchowo-wizualno-przestrzennej.

  




4. ZABAWY Z PLASTIKOWYMI BUTELKAMI

Wykorzystujemy butelki po napojach (po dwie) 0,5l; 1l; po kefirze, maślance (zakręcane). Oklejamy je kolorowym papierem i wypełniamy różnorodnym materiałem takim jak: ryż, cukier, mak, soczewica, drobne kamyki, łupiny po orzechach, kasztany,...CO MAMY POD RĘKĄ.
Tworzymy pary - duety tak samo brzmiących butelek. Kolorowe butelki są ciekawym instrumentem. Można wykorzystać wiersz:

Tę muzykę dookoła, każdy chyba zna.
To butelki tworzą dźwięki już orkiestra gra.
Stuk-stuk, puk-puk. Pac-pac, bum-bum.
Klap-klap, bach-bach. Szur-szur, trach-trach.

Przy okazji możemy stworzyć wspólnie z dzieckiem całą orkiestrę, z pokrywek zrobić perkusję, a z garnków bębny :) 

Drugą propozycją butelkową, choć bardziej ruchową, jest GRA W KRĘGLE - wystarczy poustawiać butelki tak jak w kręgielni i piłeczką o średnicy ~ 10 cm i zagrać. 
Pokaż dziecku, jak toczyć piłeczkę - kulę - po podłodze,aby strącić jak najwięcej kręgli.
Przy okazji można do połowy napełnić butelki wodą, wtedy pokażemy dziecku,że są bardziej stabilne - przy okazji nauczy się również fizyki.
Liczcie poprzewracane kręgle - to prosta zabawa, a uczy także prostej matematyki.
Dla osób twórczych, można butelki okleić papierem kolorowym - także wspólnie.


5. ZABAWA W KSZTAŁTY - PUZZLE, MOZAIKI

Gdy dziecko ma już 2,5 roku można wprowadzać do zabaw puzzle z uchwytami o różnych kształtach, najlepiej geometrycznych : trójkąty, kwadraty, koła.
Litery w alfabecie składają się z linii prostych, kół i krzywych.
Gdy dziecko będzie potrafiło je rozpoznawać, będzie łatwo mu zapamiętywać a potem łatwiej pisać.

Jak zrobić?

Wytnij z papieru geometryczne kształty, koło, kwadrat, trójkąt.
Pomalujcie to wspólnie. Jeśli dziecko jest już gotowe do używania nożyczek można wyciąć wzdłuż linii. Także pokolorowane kształty można pociąć i próbować ułożyć z nich z powrotem obrazek.

Dobrze jest na początek bazować na dużych literach, wtedy dziecku będzie o wiele łatwiej jak, ponieważ malowanie dużymi ruchami ręki jest o wiele łatwiejsze. Kiedy dziecko będzie już gotowe można przejść do mniejszych rozmiarów.




Przykładowe projekty, jakie można samodzielnie wykonać z kartonu, nie muszą być najpiękniejsze, ale na pewno sprawią mnóstwo radości, zwłaszcza gdy będą wykonane wspólnie (pomysły dziecka + realizacja przez dorosłego) - trochę inwencji i mnóstwo zabawy gwarantowane:








JAK BAWIĆ SIĘ Z DZIECKIEM, ABY DOBRZE ROZWIJAŁO SIĘ?

  1. Obserwujmy dziecko i pozwólmy mu na samodzielność.
  2. Nie denerwujmy się, gdy dziecko czegoś nie umie, szanujmy jego słabości.
  3. Proponujmy, nie zmuszajmy!
  4. Wykorzystujmy naturalne okazje do uczenia się.
  5. Stosujmy zasadę stopniowania trudności.
  6. Powtarzajmy zabawy.
  7. Bawmy się Razem z dzieckiem.
  8. Usprawniaj ręce dziecka na wszystkie możliwe sposoby, bawcie się radośnie i twórczo.

Do rozwojowej zabawy szczególnie polecane są kreatywne zabawki:
- drewniane klocki (prostokątne, trójkątne, wygięte, ukośne) z których dziecko może budować
- wszelkiego rodzaju puzzle, ułatwiają zapamiętywanie i 
- proste instrumenty muzyczne, takie jak dzwonki,bębenek, trójkąt, czy stworzone samodzielnie
- zabawki, które można rozbierać na części, potem je składać, skręcać, ...
- mozaiki do układania (o różnym stopniu trudności w zależności od wieku dziecka)
- przybijanki "młotkiem i gwoździkami"
- domek dla lalek, które ćwiczą odgrywanie ról
- "gniotki" co ćwiczeń dłoni
- duży magnes, szkło powiększające, lupy,dzięki którym zaobserwuje inny świat, czy zabawy typu "znajdź różnice"
- latarka do eksperymentowania
- sznurek, którego możemy użyć do wszystkiego, przeplatanek, nawlekanek, 

PAMIĘTAJMY:

Na samym początku stawiaj przed dzieckiem zadania, oczywiście na miarę jego możliwości.
Jeśli dziecko zaczyna z łatwością wykonywać ćwiczenia, to znak, że jest gotowe do trudniejszych.

Jeśli natomiast odmawia wykonania, to prawdopodobnie jest dla niego za trudne, wtedy należy wycofać się i zaproponować inne.
Do zabawy możemy użyć prostych rzeczy, które są w domu - plastikowa butelka, gąbka,fasola, gazeta, kosz,... mogą okazać się najlepszą zabawką! 

Pamiętajmy także, że wspólne zabawy rodzic - dziecko są najlepsze ze względu na wspólną bliskość i poczucie bezpieczeństwa.


Źródło:
przykłady zabaw zaczerpnięte z "Zabawy Fundamentalne" Colin Rose & Gordon Dryden 

Pracownia LiLaLu Design
https://www.lilalu.pl/
https://www.pakamera.pl/lilalu-design-0_s12268486.htm
https://www.ecoshop.com.pl/design/2376-memory-personalizowane-z-rysunkami-dziecka.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz